lørdag den 31. januar 2009

Hvis ideen ikke er stærk nok kan vi jo bare forklare den.

Det sker dagligt at jeg ser reklamer hvor ideen er fin nok, men bare ikke helt god nok til at få hænderne op over hovedet.

Mountain Dew har lavet sådan en idé. Jeg bifalder afmeldingen tilsidst, det er den der gør filmen fed... Selvironi når det er bedst...

Tiderne skifter - og så alligvel ikke...

Pepsi har igang med en stor charmeoffensiv og i denne film viser der hvordan tiderne skifter - men alligvel ligner hinanden underligt meget...

Noget af det overraskende ved den her film er at det er Bob Dylan der har lagt lydside til (og til dels billede). Han er ikke just kendt for at være nem at få lov til at bruge...

Agency: TBWA\Chiat\Day Los Angeles



(jeg kan tilføje at der er lavet et HAV af Pepsi reklamer på det seneste, de er dog ikke alle lige heldige - søg selv på youtube hvis du vil se hele deres refresh kampagne)

torsdag den 29. januar 2009

Adidas er ikke kun for sportstosser...

Adidas har fattet at deres tøj/sko ikke kun handler om sport - alle kan være superstjerne i deres tøj og så hylder de det originale.

I denne her film har de sendt en engelsk tryllekunstner til Miami, han tryller alverdens ting ud af et par Adidas sko - men uden at det bliver for klamt...

Iøvrigt er der point for at Adidas kan se at tryllekunstnere er det næste store...

Nu gør Widen + Kennedy det igen...

Jeg kan næsten ikke være i min krop over hvor sejt jeg syntes Wieden + Kennedy er. I december omtalte jeg dem her på siden med en række sjove ting og sager lavet for deres egen skyld og kreativitet...

Nu har du dælme gjort det igen. Denne gang har de lavet en radiostation.



http://radio.wk.com/index.php

Vente.. Vente... Vente...

Vi kender det alle sammen, men sidder og venter på at en hjemmeside loader.
For at det ikke skal være kedeligt lægger mange firmaer lidt arbejdskraft i
at gøre ventetiden lidt sjovere ved at lave deres "loader" interessant at se på...

Mange af de animationer der bliver lavet til siderne går ofte i glemmebogen - det er da trist, så nogle kvikke hover har lavet et online galleri med de her loaders.

Det er sgu ret skægt at se - og et fint sted at finde lidt inspiration...



http://www.prettyloaded.com

Løftet pegefinger fra MTV.

MTV har de seneste år kørt en Stayin Alive kampagne der hvert år har resulteret i en række film der fortæller hvor vigtigt det er at beskytte sig når man dyrker sex.

Det er der kommet en del film ud af, først viser jeg lige den jeg syntes har været bedst so far:



Og så en sjov lille historie:

I 2007 var min tidligere arbejdsgiver Ogilvy med i det her MTV projekt og det betød at alle Ogilvy kontorer kunne byde ind med film ideer. De danske film blev ikke fundet gode nok ved en international bedømmelse - men med hjælp fra Simon Ladefoged og en god kontakt til Aids Fondet blev en af filmene alligevel lavet og vist.



Igår da jeg sidder og kigger youtube falder jeg over denne her nye film fra Belgien - lavet til MTV staying alive...



Er jeg den eneste der ser dobbelt her?...

tirsdag den 27. januar 2009

Jeg beundre virksomheder der tør ødelægge deres produkter....

Igen har MINI lagt de kreative hjerner i blød.
Jeg syntes det er fedt når en virksomhed tør ødelægger eller beskadige deres produkt - og det må man sige at MINI tør i denne film som er et spin off af en kommende kampagne.

Som at svinge en tryllestav...

HP har lanceret en ny række smart bærbare med touch screen - indrømmet de ser sgu ret fede ud. Og jeg må bøje mig i støvet deres reklamer er heller ikke helt off - jeg kan godt lide teknikken i filmen selvom ideen og historien er set før (Royal Unibrew vistnok?).

Få dig en hund...

Dyr i reklamer er sjove - ja, det er set før... I denne film for Pedigreen gør man brug af en humor der ikke er os danskere ukendt fra Wulffmorgenthaler.

Hvad nu hvis man ikke havde hunde som kæledyr, men andre dyr...



Er selv vild med det klip hvor den der bison får en frisbee lige på mulen!

Efter at have lagt det her indlæg ud - fandt jeg en masse behind the scenes klip.
Og jeg vil sige: de leger med vores hjerner, enten er den helt gal i USA eller også er der nogen der forsøger at lave en viral kampagne...





mandag den 26. januar 2009

De bedste bioreklamer i UK - EVER!!

Digital Cinema Media (DCM) i Storbritannien har udskrevet en afstemning om de bedste biograf reklamer vist nogensinde.

Vinderen blev Agent Provecateur med deres "The proof" reklame.



Vi har jo næppe set alle de film, så jeg har brugt lidt tid på at finde dem. Det er jo fedt at vide hvad englænderne syntes er god reklame...


1. Agent Provocateur 'Proof' (2001)

2. The Orange Gold Spot (2008)
(Der er en lang række af de her film, det her er den seneste som er lige så populær som de andre i rækken)


3. Maxell Tapes 'Break the Sound Barrier' (1982)


4. Dunlop Tyres 'Tested for the Unexpected' (1993)


5. Ford Puma 'Bullitt' (1997)


6. Diet Coke 'Break' (1994)


7. Bacardi 'If' (1991)


8. Guinness 'Surfer' (1999)


9. Carling Black Label 'Dambusters' (1990)


10. Sony Bravia 'Balls' (2005)

lørdag den 24. januar 2009

Coca Cola på vej ind i fremtiden...

Coca Cola er igang med et større redesign af deres produkter - vi har ikke set så meget til det i DK endnu, men i USA har de allerede fået en alu flaske og et mere forenklet design.

Nu har Coca Cola også udviklet en sodavands automat med touchscreen istedet for de gammeldagsknapper. Skærmen er delt op i 3 dele; en reklamedel, en salgsdel og en interaktiv del til f.ek.s bluetooth download, spil mm.
Maskinen blev for nyligt præsenteret på en messe og det vides ikke hvornår vi får den at se fore real i DK - se den her:

fredag den 23. januar 2009

Glem nu ikke valentinsdag, drenge.

Agent Provocateur har efterhånden opbygget et ret fedt univers der bare altid virker uden at blive for lummert.

Her opfordre de alle mænd til ikke at glemme valentinsdag...

Ny cadbury viral...

Cadbury har lagt en stil i deres viral film hvor de ikke taler så meget produkt, men bare tage udgangspunkt i en sjov ide efter succesen med gorillaen.

Nu gør de det igen og det er edderådme sjovt. Årets hidtil bedste viral der helt sikkert når høje seertal. ; )

torsdag den 22. januar 2009

Nike er virkelig på syre for tiden...

For et par dage siden viste jeg en syret film for NIKE snowboard.
Nu er den gal igen, nu er det bare basketball støvler der står for skud.
Igen tager Nike lidt en omvej for a fortælle om deres produkt!
Manden der taler er den verdenskendte basketballspiller Kobe Bryant.

Sampling.

Vi er efterhånden vandt til sampling i musik. Nogen gange må man selv indspille en del i stedet for at bruge originalen.

Naturligvis forekommer det også i reklamer - ikke kun med musik men også med ideer.
Her har en smørproducent lånt lidt fra en film.

Se først det her klip fra "The Great Escape" (Den har du helt sikkert set...)



Og så den nye film hvor man låner plottet og genindspiller musikken i lidt mere munter stil:

tirsdag den 20. januar 2009

Nike Snowboard.

Nogen gange undre man sig over hvordan et reklamebure får solgt en idé til en kunde.

Denne film for Nike Snowboarding er noget af det særeste jeg har set længe, men ikke destromindre er den ganske underholdende.

Stort budget, stor omtale.

Man skal ikke have set mange reklamer før man har bemærket at større firmaer ofte laver store kampagner fordi de har penge til at gøre det. Pepsi har den store mønt og har på det seneste været ret aktive... (Bl.a. med at støtte Obama) Desuden har Pepsi fået opfrisket deres logo... (somiøvrigt ligner Obamas logo dims)

Ideen er egentligt ikke specielt nyskabende men de har lavet en film der er mega flot og totalt gennemført og viser hvordan verden har ændret sig uden om Pepsi og hvordan Pepsi har ændret sig i verden. Dog må jeg sige at musikvalget er noget uoriginalt.

mandag den 19. januar 2009

Måske er det en NIKE viral reklame...

Taylor Momsen siger nok ikke så mange i DK noget. Men efter en omgang google har jeg fundet ud af at hun er skuespiller (Gossip Girl, Spy Kids m.fl.) og lidt en paparazzi yngling...

I denne her film slipper hun ved hjælp af nogle vilde stunts væk fra horderne af fotografer. Det er ikke helt officielt om det er en NIKE viral, men hun er iført NIKE top og NIKE sko der begge kommer ret "tilfældigt" med i billedet...

Usynlig.

Her er en fin løsning lavet for et hjemløsemagasin i Düsseldorf.
Det er rart at se hvad man kan med en projektor - det kan nemlig godt være lidt svært at arbejde med...

Lego - nu som våben fabrikant.

Nogen gange kan man som producent ikke rigtigt styre hvad folk bruger ens produkt til.

Det må Lego sande gang på gang. Senest var det en bog der fortalte om hvad man kunne bygge ud af Lego - kan ikkke huske bogens title eller hvad der egentligt var i den.
Kan bare huske at Lego vist ikke var så begejstrede...

Jeg formoder at de nok heller ikke er begejstrede for ham jeg viser jer film fra nedenunder. Det er en gut der har bygget en lang række våben af Lego - og ja, flere af dem kan skyde...

Jeg tvivler på at Lego er så smarte, men i min krøllede hjerne kunne de her film sagtens være reklamer for Lego...





Du kan se mere fra ham der bygger de her våben på hans youtube kanal: http://www.youtube.com/user/Kaspall

Flashmob

Så er der endeligt kommet noget nyt, der er godt nok til bloggen.

T-mobile har lavet et ægte flashmob på Liverpool Street Station. De har taget en stor mængde dansere og sat dem til at danse midt i myldretiden. Optrinnet blev filmet med skjult kamera og sendt i sin fulde form i den bedste sendetid i en reklame blok midt i 'Celebrity Big Brother' (ja, åbenbart er Big Brother stadig stort i england...)

Filmen er lavet af Saatchi & Saatchi og der gik to dage fra eventen på stationen til den blev vist i Tv.
Filmen arbejder med det tema at der ofte i livet opstår ting man gerne vil dele med andre...



(Kvaliteten er lidt grynet - gå evt. direkte til youtube og se den i Hi Def.)
(Eller her: http://www.coloribus.com/paedia/reels/2009/01/17/535011/show/)

onsdag den 14. januar 2009

Splatter i 3D

Der har længe været en mumlen omkring at 3D film er på vej tilbage. Bl.a. har U2 lavet en koncert film og var der ikke også noget med at den sidste Batman skulle komme i 3D?

Men nu er der så kommet en vaskeægte 3D film hvor man skal bruge briller for at se den. Det er en genindspilning af en B splatter film fra 1981 - My Bloody Valentine.

Og rigtigt gættet - den har ikke præmiere på Valentins Dag... (underligt nok).



Se mere på IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1179891
eller youtube: http://www.youtube.com/MyBloodyValentine3D

mandag den 12. januar 2009

Nike ID

NIKE ID laver sko efter folks egen smag og ønsker.

I denne lille dokumentar film viser NIKE hvordan der skrædder syr fodboldstøvler for nogen af de største fodbold stjerne.

Selvom man godt ved at de ikke håndlaver de NIKE sko man bestiller på NIKE ID - så giver det alligevel en lille følelse af at NIKE ikke er så industrielt og stort alligevel.

Klogt og fint set af NIKE.

Gril dine venner

Så er Burger King igen på banen med fantastisk godt tænkt reklame. Sidst var det whopper virgins der fik mig op af stolen. Nu er det en Facebook applikation der opfordre til at man sletter 10 af sine venner for at få en gratis burger.

Som de skriver på deres hjemmeside: You LIKE your friends but you LOVE the whopper.

http://www.whoppersacrifice.com
eller
http://www.new.facebook.com/apps/application.php?id=33988778285

torsdag den 8. januar 2009

Misforståelse når det er bedst...

Misforståelser er ikke et sjældent emne brugt i film og reklamer.

Men i den film jeg viser jer her er det brugt på en ganske fornøjelig måde. Det er ikke så meget filmen, det er mere det faktum at hjemmeside comparethemeerkat.com faktisk eksisterer.



Og så hjælper det at den lille fyr i filmen er ganske charmerende...

onsdag den 7. januar 2009

"If I had a heart"

Nu skal det hele jo ikke kun gå op i reklamefilm.

Endeligt er der kommet nyt fra The Knife - eller næsten da.
Karin Dreijer, den ene halvdel af The Knife, kunne ikke lade musikken ligge under sin barsel og har nu lavet et solo projekt kaldet "Fever Ray".

Musikken er endnu mere dyster end The Knife og universet er sort på den helt rigtige måde.

Nu har Fever Ray udgivet en video til singlen "If I had a heart". Videoen er instrueret et den faste instruktør for The Knife, Andreas Nilsson. Og hold da op hvor er det sort sort sort sort sort og dystert...

Se videoen lige her:



www.feverray.com

Se flere videoer fra Andreas Nilsson på: http://www.nixonnoxin.com

tirsdag den 6. januar 2009

Jubilæum!

Virgin Atlantic begynder fejringen af deres 25 års jubilæum tidligt.

Det gør de med en film der er propfyldt med 80er referencer.
Skide flot produceret, man kan ikke se at den er lavet 24 år senere...

mandag den 5. januar 2009

Vi arbejder kun med de bedste...

Vi arbejder kun med de bedste, det er der mange mulige måder at vise på.
Her har Ladders (Rekrutteringsbureau med speciale i topjobs) valgt en ganske forfriskende løsning.

Supermodeller i reklamer...

Jeg har det sommetider svært når supermodeller optræder i reklamer, fokus forsvinder (berettiget) ofte over på dem.

I denne her film for Mattoni kildevand er det nærmere kjolen og bilen der tager opmærksomheden...

lørdag den 3. januar 2009

Kicked out of a pizzaplace

Jeg kan godt lide viral film hvor man er i tvivl om hvorvidt det er en viral film.
Især film hvor produktet indgår i en genfortælling overfor vennerne er jeg ret imponerede af. Bl.a. den med Converse skoen der hopper via et usb stik til en pc.

Den indgangsvinkel bruger Pizzahut i denne film hvor en gut bestiller en pizza fra pizzahut på et lokalt pizzaria. Den kunne minde lidt om en omvendt Whopper Freakout.



Filmen er lavet af nogle der kalder sig Mediocre Films, de laver youtube humor klip osv. Der er dog ingen tvivl om at de her er hyret af Pizzahut...

fredag den 2. januar 2009

De 10 mest sete virale reklamer i 2008

Fra en anden blog (http://www.guardian.co.uk/media/organgrinder) låner jeg et indlæg der omtaler de 10 mest sete virale reklamer i 2008 iflg. GOVIRAL.

Modsat de film du eller ser her på bloggen er dette ikke udvalgt ud fra en kreativ synsvinkel - det er udelukkende taget ud fra Govirals optællinger...
Dog kan jeg skrive under op at folk derude har en god smag, for det er ikke de dårligste film der er på listen...

Jeg tillader mig modsat bloggen de er sakset fra at vise dig dem her direkte her på bloggen så du ikke hele tiden skal springe til youtube. Dog har jeg sakset teksten direkte - så det er på engelsk...

---

Top 10 virals for 2008 as compiled by GoViral based on compiling numbers of views from Youtube, Dailymotion, Metacafe, Break and Vimeo. Rankings adjusted by taking into account a "people's verdict".


1. Wassup anno 2008
Disclaimer: Budweiser's parent company, Anheuser Busch, which originally licensed the concept for five years from Stone, was not involved in the production of the ad



2. SFW XXX Party Invitation
Diesel's naughty montage of 1980s porn films using cartoon animation to cover up explicit scenes, just, for its 30th anniversary



3. Kobe Bryant jumps over an Aston Martin
Nike's clever "did he or didn't he" actually clear a car. Probably not, but it got people talking, and watching



4. Extreme Street Football
Electronic Arts trickery masterpiece featuring kids with football skills – and parkour and capoeira – using a football like you ain't never seen



5. Take it to the next level
Guy Ritchie directs this shot-in-first-person tale of a teen footballer's hardcore ups and downs from being discovered to losing teeth to playing for a national team



6. Tiger Woods 09 – Walk on Water
When a fan of EA's golf game pointed out a flaw that Tiger Woods could play a "Jesus Shot" from on water, the game manufacturer's response was this viral featuring the man himself



7. Bean Counter
One of those Mac vs PC ads where Apple prods Microsoft over spending loads on advertising Vista when it should be fixing it



8. Samsung Omnia i900 Unboxing
Samsung spoof of the tech-fan trend of filming opening the box of a new gadget for the first time



9. Fate – Leave Nothing
Emotive Nike fare of lifelong rivalry of two NFL players featuring version of sound track from the Good the Bad and the Ugly



10. Adam and Eve
Insurance company ad featuring a gay Adam and frustrated Eve that found life online after being banned from TV

torsdag den 1. januar 2009

99% alvorligt.

Man må give Renault at det her lever op til deres payoff for Renault Twingo - 99% serious. En god løsning på en klasisk bilreklame med et tvist.

Og iøvrigt godt nytår allesammen!